Jawa Mustang közösség. Minden, ami vágbesztercei Jawa - Tengelykapcsoló (Kuplung) szerelése
Kedd, 2017-01-24, 22:21
JAWA Közösség NyitólapRegisztrációBelépés
Üdvözöllek Vendég | RSS
Főmenü
Belépés
Megosztom
Keresés
 Tengelykapcsoló (Kuplung) szerelése 

Jawa 50 kuplung szétszedése

 

Ebben a cikkben egy Jawa 555 kuplung szétszedését mutatom be, mely szerelésében és szerkezetében igen közel áll a Jawa Mustang kuplungjához.

Általában erre a műveletre a kuplung elhasználódása miatt van szükség, aminek legfőbb tünete a "csúszás" ami berúgásnál jelentkezik eleinte (szerk: és a sípcsontunk bánja ;)).

 

Első lépés:

Készítsük elő a szerszámokat. Szükségünk lesz egy edényre, amibe az olajat engedjük, kelleni fog lapos csavarhúzó, amiből jó ha egy kicsi is van, villáskulcs.( 13-15-17 ) és egy lehúzó szerszám, illetve egy gyertyakulcs.

Második lépés:

Menjünk el egy kört motorozni, hogy az olaj felmelegedjen, így sokkal egyszerűbb leengedni a hajtóműolajat. Fél literre számítsunk.

 

Harmadik lépés:

Hazaérve sztenderre tesszük a motort sík terepen, és kitekerjük a fenti olaj betöltő csavart, majd a blokk alján levő olaj leeresztőcsavart is.


Mint a képen látszik is, én elbénáztam és a fele mellé folyt, ez néha előfordul  : )

A olaj leengedése után kezdődhet a szerelés.

 

Negyedik lépés:

Le kell szednünk a váltókart. A képen látható 555-ön a kart egy alátét és rögzítő gyűrű tartja helyén. A Mustangon a blokk tetején kell szétszedni a váltórudat,mert különben nem fogjuk tudni leszedni a deknit mert útban lesz neki.


Ötödik lépés:

Tekerjük ki a csavarokat,és tegyük le egy tiszta rongyra,hogy minden meglegyen a szerelés végén. Én sorba tettem le, hogy a helyükre kerüljenek vissza.

Továbbá tartja jobb oldalon az egészet egy hosszú csavar. Az én esetemben ez a váltókar csapja, ezt érdemes dugókulccsal oldani. Mustang-nál ez "elöl" van, korábbi példányokon tengellyel együtt lehet leszedni, melyet másik oldalon tart egy M8-as anya, újabbakon (>'76) egy seeger-gyűrű tartja azt a tengelyen.

Hatodik lépés:

Ezek után a szemünk elé tárul a várva várt kuplung.

Ez a látvány fogad (lenti képek) a Jawa 555, és Jawa Mustang/05/M20/21 esetében. A kis lánckerék  a főtengely kúpján ül, melyre egy anya szorítja.

A forgást a lánc adja át a kuplungra, a parafa lamellára. Az 5 rugó szorítja egymásnak a fém-, és parafa-lamellákat. (555-nél 3db.)

A szétszedés előtt ellenőrizzük,hogy a lánc alsó ága nem ér-e hozzá a dekinhez.

Ha igen,vagy már meg is kezdte a dekni szét koptatását azonnal cseréljük. A Mustang-féle kuplung alkatrészeit hazánkban is lehet kapni. Lánc és lamella egyaránt beszerezhető (a tajwanival vigyázzunk!), érdemes lecserélni.

 

Hetedik lépés:

A rugók csapokon vannak,amelyek hornyába illeszkedik egy rögzítő gyűrű, ezek leszedése következik. Nagyon vigyázni kell, mert a rugók erősen meg vannak feszítve és ha nem teszünk elé rongyot, akkor vagy ránk lövi, vagy a szomszédból kérhetjük vissza az alátétet. : )

Leszedés után a csapokról leszedjük a rugókat,és már láthatjuk a parafa lamellákat, amint leszedjük a fedőlapot. Ha esetleg elfelejtenénk, összeszerelésnél értelemszerűen a következő a sorrend:

csapokra feltesszük a rugót, alátét és rá a rögzítő gyűrűt. Ez a rész tér talán el a legjobban a Mustangnál az 555-höz képest. A Mustang-nál a rugók egy gyűszű formájú csészében van benne, nem közvetlenül a fedőlapon vannak. Szerelés szempontjából lényegtelen.

A fedőlap leszedése után a kuplungagyról lejön(nek) a lamellá(k).

Egyetlen probléma van, a lánc nem enged oldalra annyit, hogy leszedhessük.

Nyolcadik lépés:

Az egész kuplung, csak a lánccal és az első kis lánckerékkel együtt szedhető le.

Ehhez le kell először is szednünk a kis lánckerék anyáját. Viszont mivel az a főtengelyen van,az vidáman elforog. Ezt két -féle módon lehet megakadályozni. Vagy egy ebonit rudat kell betolni a kipufogó nyíláson a hengerbe,vagy a gyertya nyíláson,egy teljesen tiszta kötelet betömködni. Az a célunk hogy a dugót rögzítsük az anya meglazításához.

A csehszlovák mérnökök nem voltak bolondok, igenis előre gondoltak,ugyanis az anya amit ki akarunk tekerni,egy sima gyertyakulccsal (szerk: én 19-es kulcsra emlékszem) oldható. A madzag a helyén,a dugó megakadt, rátesszük a gyertyakulcsot és meglazítjuk. A főtengely sima jobb menetes.

Ha ez megvan, igen boldogak leszünk,de a kis lánckerék továbbra sem mozdul.

Ennek oka a kúpos végű főtengely.

Ha lent van az anya,szedjük ki a hengerből a madzagot,nem lesz rá szükség.

Vigyázni kell arra,hogy a madzag tiszta legyen,és ne szakadjanak le róla darabkák,mert az bent maradhat a hengerben és ott az első indításnál gondot okozhat.

A legjobb,ha vissza tekerjük a gyertyát is,és akkor biztosan nem kerül bele semmi szennyeződés.

Kilencedik lépés:

Megfelelő célszerszámmal (2, vagy 3 körmös lehúzó) le kell húzni a kis fogaskereket a főtengelyről.

Megfelelő beállítgatás után,elkezdjük feszíteni, és kellő feszítés után 1-2 alkalommal megkocogtatjuk. (Vigyázat! A körmös lehúzóban ilyenkor nagy erő szabadulhat fel, olykor-olykor képes méterekre is elrepülni, tehát óvatosan álljunk elé, vagy kocogtatás közben másik kezünkkel fogjuk meg erősen a lehúzószerszámot)


Ha pattant, akkor leszedhetjük, vagyis inkább kiszedhetjük az egész kuplungot. A kis fogaskerék mögött meglátjuk a főtengely szimeringet is.

Így cserélhető a szimering is, de arra nem térek ki.

Ezzel a kuplung szétszedése véget is ért.

Az összeszerelés értelemszerűen fordított sorrendben történik. És most következzen néhány kép és néhány információ. Az első képen a kiszerelt alkatrészek, a második képen pedig a blokk képe látható.

Szerelés közben fontos a tisztaság, mert se homok se kavicsos por, semmi szennyező anyag nem kerülhet a kuplungba!

Összeszerelés után elég bajos szokott lenni az olajfolyás. Ha a felületek megfelelően simák és nincsen vetemedve akkor tömítés nélkül sem fog ereszteni, de mindenképp szerezzünk be a boltban kapható papír tömítéskészletet, vagy a dekni minta alapján vágjunk magunknak rajzlapból. Olajnak mindenféle képpen újat töltsünk bele (Célszerű a legpuritánabb 10w40-es ásványi olajat). Az új lamella vastagabb lesz, ezért az után állítás szükséges lesz.

Összerakásnál a rugó elé visszatenni az alátétet nem egyszerű,két emberes munka lehet.

És íme a bűnös:

Ebből kettőt (szerk: de nem pontosan ugyanilyet) fogunk találni Jawa 05 és Mustang esetében, 555-nél (a képen) csak egyet.

Vagy veszünk újat,vagy meg lehet próbálni házilag jó minőségű (mindenképp ne darált, hanem egész parafából készült) parafadugóból újra gyártani bele. Továbbá külön figyelmet igényel a kuplung lánc.

A két (homorú felével egymásra néző) parafás lamella között találunk egy fém lapot is, azt se felejtsük ki összerakásnál.

A rugók visszasajtolásáról, mint fontos feladat nem esett szó. Ez, ha nincs megfelelő célszerszám, egy igen idegörlő, és két emberes munka. A gyár akkoriban a szervizek számára rendelkezésre bocsátott e célra külön szerszámot, sajnos mi halandók ezt nem vásárol(hat)tuk meg. Szereztem viszont egy gyári kiadású szervizkönyvet "Jawa Mustang műhelyszolgálati segédkönyv" (letölthető az oldalon), melyben le van rajzolva ez az ügyes szerkezet, ennek segítségével pillanatok alatt visszavarázsolhatjuk a kuplungot, érdemes elkészíteni otthon, rengeteg időt spórolhatunk vele.

Mint látszik, ez egy igen egyszerű szerkezet. Bárki meg tudja csinálni minimális tudással.

Sok sikert!

Vadál Dániel
Tyerjánszki Tamás

Naptár
«  Január 2017  »
HKSzeCsPSzoV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Körkérdésünk
Értékeld honlapomat
Összes válasz: 409
Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Copyright MyCorp © 2017Ingyenes honlapszerkesztő - uCoz