Jawa 50 kuplung szétszedése
Ebben a cikkben egy Jawa 555 kuplung szétszedését mutatom be, mely szerelésében és szerkezetében igen közel áll a Jawa Mustang
kuplungjához.
Általában erre a műveletre a kuplung elhasználódása miatt van szükség, aminek legfőbb tünete a "csúszás" ami berúgásnál jelentkezik eleinte (szerk: és a sípcsontunk bánja ;)).
Első lépés:
Készítsük elő a szerszámokat. Szükségünk lesz egy edényre, amibe az
olajat engedjük, kelleni fog lapos csavarhúzó, amiből jó ha egy kicsi is van, villáskulcs.( 13-15-17 ) és egy lehúzó szerszám, illetve egy
gyertyakulcs.
Második lépés:
Menjünk el egy kört motorozni, hogy az olaj felmelegedjen, így sokkal egyszerűbb leengedni a hajtóműolajat. Fél literre
számítsunk.
Harmadik lépés:
Hazaérve sztenderre tesszük a motort sík terepen, és kitekerjük a fenti
olaj betöltő csavart, majd a blokk alján levő olaj
leeresztőcsavart is.
Mint a képen látszik is, én elbénáztam és a fele mellé folyt, ez
néha előfordul : )
A olaj leengedése után kezdődhet a szerelés.
Negyedik lépés:
Le kell szednünk a váltókart. A képen látható 555-ön a kart egy alátét
és rögzítő gyűrű tartja helyén. A Mustangon a blokk tetején kell szétszedni a
váltórudat,mert különben nem fogjuk tudni leszedni a deknit mert útban lesz
neki.
Ötödik lépés:
Tekerjük ki a csavarokat,és tegyük le egy tiszta rongyra,hogy minden
meglegyen a szerelés végén. Én sorba tettem le, hogy a helyükre kerüljenek
vissza.
Továbbá tartja jobb oldalon az egészet egy hosszú csavar. Az én
esetemben ez a váltókar csapja, ezt érdemes dugókulccsal oldani. Mustang-nál ez "elöl" van, korábbi példányokon tengellyel együtt lehet leszedni, melyet másik oldalon tart egy M8-as anya, újabbakon (>'76) egy seeger-gyűrű tartja azt a tengelyen. Hatodik lépés:
Ezek után a szemünk elé tárul a várva várt kuplung.
Ez a látvány fogad (lenti képek) a Jawa 555, és Jawa Mustang/05/M20/21 esetében. A
kis lánckerék a főtengely kúpján ül, melyre egy anya szorítja.
A forgást a lánc adja át a kuplungra, a parafa lamellára. Az 5 rugó
szorítja egymásnak a fém-, és parafa-lamellákat. (555-nél 3db.)
A szétszedés előtt ellenőrizzük,hogy a lánc alsó ága nem ér-e hozzá a
dekinhez.
Ha igen,vagy már meg is kezdte a dekni szét koptatását azonnal
cseréljük. A
Mustang-féle kuplung alkatrészeit hazánkban is lehet kapni. Lánc és lamella egyaránt beszerezhető (a tajwanival vigyázzunk!), érdemes lecserélni.
Hetedik lépés:
A rugók csapokon vannak,amelyek hornyába illeszkedik egy rögzítő gyűrű, ezek leszedése következik. Nagyon vigyázni kell, mert a
rugók erősen meg vannak feszítve és ha nem teszünk elé rongyot, akkor vagy ránk
lövi, vagy a szomszédból kérhetjük vissza az alátétet. : )
Leszedés után a csapokról leszedjük a rugókat,és már láthatjuk a parafa
lamellákat, amint leszedjük a fedőlapot. Ha esetleg elfelejtenénk, összeszerelésnél
értelemszerűen a következő a sorrend:
csapokra feltesszük a rugót, alátét és rá a rögzítő gyűrűt. Ez a rész
tér talán el a legjobban a Mustangnál az 555-höz képest. A Mustang-nál a rugók
egy gyűszű formájú csészében van benne, nem közvetlenül a fedőlapon vannak.
Szerelés szempontjából lényegtelen.
A fedőlap leszedése után a kuplungagyról
lejön(nek) a lamellá(k).
Egyetlen probléma van, a lánc nem enged oldalra annyit, hogy
leszedhessük.
Nyolcadik lépés:
Az egész kuplung, csak a lánccal és az első kis lánckerékkel együtt
szedhető le.
Ehhez le kell először is szednünk a kis lánckerék anyáját. Viszont
mivel az a főtengelyen van,az vidáman elforog. Ezt két -féle módon lehet
megakadályozni. Vagy egy ebonit rudat kell betolni a kipufogó nyíláson a
hengerbe,vagy a gyertya nyíláson,egy teljesen tiszta kötelet betömködni. Az a
célunk hogy a dugót rögzítsük az anya meglazításához.
A csehszlovák mérnökök nem voltak bolondok, igenis
előre gondoltak,ugyanis az anya amit ki akarunk tekerni,egy sima
gyertyakulccsal (szerk: én 19-es kulcsra emlékszem) oldható. A madzag a helyén,a dugó megakadt, rátesszük a
gyertyakulcsot és meglazítjuk. A főtengely sima jobb menetes.
Ha ez megvan, igen boldogak leszünk,de a kis lánckerék továbbra sem
mozdul.
Ennek oka a kúpos végű főtengely.
Ha lent van az anya,szedjük ki a hengerből a madzagot,nem lesz rá
szükség.
Vigyázni kell arra,hogy a madzag tiszta legyen,és ne szakadjanak le
róla darabkák,mert az bent maradhat a hengerben és ott az első indításnál gondot
okozhat.
A legjobb,ha vissza tekerjük a gyertyát is,és akkor biztosan nem kerül
bele semmi szennyeződés.
Kilencedik lépés:
Megfelelő célszerszámmal (2, vagy 3 körmös lehúzó) le kell húzni a kis fogaskereket a főtengelyről.
Megfelelő beállítgatás után,elkezdjük feszíteni, és kellő feszítés után 1-2 alkalommal megkocogtatjuk. (Vigyázat! A körmös lehúzóban ilyenkor nagy erő szabadulhat fel, olykor-olykor képes méterekre is elrepülni, tehát óvatosan álljunk elé, vagy kocogtatás közben másik kezünkkel fogjuk meg erősen a lehúzószerszámot)
Ha pattant, akkor leszedhetjük, vagyis
inkább kiszedhetjük az egész kuplungot. A kis fogaskerék mögött
meglátjuk a főtengely szimeringet is.
Így cserélhető a szimering is, de arra nem térek ki.
Ezzel a kuplung szétszedése véget is ért.
Az összeszerelés értelemszerűen fordított sorrendben történik. És most
következzen néhány kép és néhány információ. Az első képen a kiszerelt
alkatrészek, a második képen pedig a blokk képe látható.
Szerelés közben fontos a tisztaság, mert se homok se kavicsos por, semmi
szennyező anyag nem kerülhet a kuplungba!
Összeszerelés után elég bajos szokott lenni az olajfolyás. Ha a felületek
megfelelően simák és nincsen vetemedve akkor tömítés nélkül sem fog ereszteni, de mindenképp szerezzünk be a boltban kapható papír tömítéskészletet, vagy a dekni minta alapján vágjunk magunknak rajzlapból.
Olajnak mindenféle képpen újat töltsünk bele (Célszerű a legpuritánabb 10w40-es ásványi olajat). Az új lamella vastagabb
lesz, ezért az után állítás szükséges lesz.
Összerakásnál a rugó elé visszatenni az alátétet nem egyszerű,két
emberes munka lehet.
És íme a bűnös:
Ebből kettőt (szerk: de nem pontosan ugyanilyet) fogunk találni Jawa 05 és Mustang esetében, 555-nél (a képen) csak
egyet.
Vagy
veszünk újat,vagy meg lehet próbálni házilag jó minőségű
(mindenképp ne darált, hanem egész parafából készült) parafadugóból újra
gyártani bele. Továbbá külön figyelmet igényel a kuplung
lánc. A két (homorú felével egymásra néző) parafás lamella között találunk egy fém lapot is, azt se felejtsük
ki összerakásnál. A rugók visszasajtolásáról, mint fontos feladat nem esett szó. Ez, ha nincs megfelelő célszerszám, egy igen idegörlő, és két emberes munka. A gyár akkoriban a szervizek számára rendelkezésre bocsátott e célra külön szerszámot, sajnos mi halandók ezt nem vásárol(hat)tuk meg. Szereztem viszont egy gyári kiadású szervizkönyvet "Jawa Mustang műhelyszolgálati segédkönyv" (letölthető az oldalon), melyben le van rajzolva ez az ügyes szerkezet, ennek segítségével pillanatok alatt visszavarázsolhatjuk a kuplungot, érdemes elkészíteni otthon, rengeteg időt spórolhatunk vele.
Mint látszik, ez egy igen egyszerű szerkezet. Bárki meg tudja csinálni minimális
tudással.
Sok sikert!
Vadál Dániel Tyerjánszki Tamás
|