Igen összetett alkatrész, többfajta is létezett, a Pionyrokon, és a 70-es évek első feléig a Mustangokon is tokozott kivitelben, később a "pohárkák" helyett csésze szerű jelképes méretű rugórögzítő alátétek kaptak helyet a teleszkópokon. A rugó a tokozatlan kivitel esetén horganyzott volt, a tokozott kivitelű rugók nem kaptak felületkezelést az edzéstől barnultak be.
Első ízben a szétszerelés műveletét mutatom be, bár ahhoz bárki ért, de nem árt néhány trükkel tisztában lenni. Van viszont pár javaslatom, mielőtt nekivágnánk, szerezzünk be tartalék teleszkópokat, lehetőleg minél többet, sajnos elég sok példányról később derül ki hogy a tengelye görbült, vészesen kopott, vagy a tengely vége a felső szemnél eltörik szétszedéskor, és ez utóbbi igen gyakori gond, valljuk be őszintén, a tervezők tucatmotort gyártottak a lehető leggazdaságosabb módon, a lehető leghosszabb időre, de 30-40 év használattal ők sem valószínű, hogy számoltak.
Érdemes készíteni célszerszámot, és ez minden szerelési műveletre igaz, célszerszám nélkül neki se fogjunk, csak magunkat szívatjuk meg, ha nincs...
A célszerszám fő összetevői:
2 db kb 25-30 cm hosszú M10-es menetes szár
4 db M10-es csavaranya
4 db alátét, fa lapok esetén érdemes fakötésű alátétet szerezni
2 darab fa lap, emlékeim szerint minimum 70x70x12 mm-es rétegelt lemezt használtam, fa anyag esetén fontos hogy rétegelt lemez legyen, komoly erők hatnak a szerszámra, normál faanyag száliránya mentén elrepedhet, és ha szemen talál valakit, az nem örvendetes dolog, pláne ha még szét se tudtuk szedni a teleszkópot! :) Elkészíthető acél lapból is, viszont ehhez már marógép, esztergagép szükségeltetik, ami nem minden háztartásban található meg.
A középső furat 25 mm átmérőjű, a két szélsőt 12 mm-es fúróval fúrtam, véletlen se szoruljon szétszedéskor. Ajánlott a furatok tengelyvonalát előre berajzolni, fontos hogy a furatok a lehető legtávolabb kerüljenek a középponttól, és egy vonalba, máskülönben féloldalasan fogja összehúzni a rugót, összerakáskor a fényezést megkarcolhatja.
Mindezek után következhet a tényleges szétszerelés, képekkel illusztrálva a könnyebb megértésre érdekében.
Elsőként összerakjuk a célszerszámot, szükségünk lesz két 17-es villáskulcsra.
Mindezek után következhet a tényleges szétszerelés, képekkel illusztrálva a könnyebb megértésre érdekében.
Elsőként összerakjuk a célszerszámot, szükségünk lesz két 17-es villáskulcsra.
Bebújtatjuk a teleszkópot a szerszámba, a teleszkópot befogjuk egy satuba, és lehetőleg egyszerre meghúzzuk a két csavart. Tesszük ezt a megfeszülés után 4-5 cm-en keresztül. (tipp:ha a menetet megolajozzuk, könnyebben fog menni a szerszám eltávolítása)
Amikor meghúztuk a csavarokat, előfordulhat, hogy a felső szem "beragad", a rugóval együtt összehúzódik. Csavarhúzó szárát bedugva a szembe, csavargatva húzzuk azt felfelé, egészen addig, míg elő nem bújik a rögzítő stift.
A szóban forgó rögzítő stift könnyen kiszedhető, általában pontozó sem szükséges hozzá, én egy 2 mm-es fúró szárával nyomtam ki a helyéről, épphogy csak eltekeredni nem engedi a meneten a felső szemet.
Ezután a felső szemnek le kell tekerednie a tengelyről, ha nem megy, egy 7 mm-es villáskulccsal fogjuk meg a tengelyt, eröltetni azonban nem szabad a szétszerelést, a stift furatánál ugyanis eltörhet a tengely, utána dobhatjuk a tengelyt a többi vashulladék közé a szemmel együtt, mert abból kiműteni művészet a tengelycsonkot, persze nem lehetetlen.
Miután a felső szemet eltávolítottuk, a célszerszám csavarjait oldjuk, szedjük le a rugót, a szerszámból fűzzük ki a teleszkópot.
További szétszedéshez egy 17-es kulcsra lesz szükségünk.
Folytatása hamarosan következik...
Elnézést kell kérnem a:
-rossz minőségű fotókért, csak telefon volt nálam, ígérem pótolom a hiányosságot
-a műhely képeken látható rossz állapotáért, 2011-ben a lángok festették át a falakat... :(
Tyerjánszki Tamás
2013