|
Jawa 555 |
Jawa 50 typ 555 Pionyr
Különleges a fekete szín.
Az 555-ös típus, az 550-es széria modernizált változata, sok rajta bemutatott elem megtalálható a későbbi verziókon. Szembetűnőek a külső változtatások. A kerékagyak immár alumíniumból készültek, a kerekek ún. "patent-kerekek", ez annyit tesz, hogy a mellső és a hátsó kerék felcserélhető. A hátsó lánckerék egy csőtengellyel kapcsolódik a lengővilla jobboldali szárába, a kerékagyba pedig menesztőgumikkal, ezáltal az indulás finomabb, és a láncot, illetve a lánckerék menesztőcsapjait sem terheli meg induláskor, a kerék szerelése pedig egyszerűbb, nem szükséges a láncot oldani egy defekt során.
Gyári fotó, két jellemző Považske Strojárne - Jawa szín
A sárvédők a robogó-szerű kivitelnek köszönhetően hatékonyabban visszafogják a sarat, szélesebb oldalfallal, szoknyával rendelkeznek, a hátsókerék nagyobb részben burkolttá vált, az elsősárvédő felfogatása az alsó villaszárakról felköltözött a felső, fix szárakra, így stabilabban is áll.
Angol nyelvű szórólap
Szériatartozékként a motorkerékpár kapott egy sebességmérőt, ezt a hátsó lánckerék hajtja meg, az 550-es típussal ellentétben ezt az órát már a hazai PAL gyártotta, az előd nyugati export modelleinek egy részén lévő SR1-es Simsonon is alkalmazott páncél alakú NDK-s óra volt.
Jawa 555 DeLuxe a Der Deutsche Strassen Verkehr címlapján
Felfüggesztésén is fejlesztettek, hátul dupla központi rugó, továbbra is csillapítás nélkül jutott, a mellső villaszár alsó részei változtak csupán, ezekkel együtt a kerekek tengelyei 2 mm-t vastagodva 12 mm átmérőjűek lettek.
Franťisek Kardaus Zseniális Cseh grafikus, formatervező rajza
A henger csatornáin változtattak, így 1.5-ről 2.2 lóerőre emelkedett a teljesítmény. A kuplungon is történt változtatás, egyik szérián a parafás lamella csapágygolyókon, a másik szérián siklócsapágyon, bronzperselyen futott a kuplungagyon, de erről sajnos nincs megbízható információm. Ha valaki rendelkezik ilyen blokkal, kérem írja meg milyen kuplungja van
A Standard változat újkori ára 1958 júliusi megjelenése idején 2500 korona volt.
Jawa 555 DeLuxe
DeLuxe változat is létezett, ez a későbbi Ideal (05) típushoz hasonlító térdvédő idomot kapott, mely hideg időben nagyon hasznos, ugyanígy kifejlesztettek a típusra egy duplanyerget is, ez állítólag egyezik a 05-20-21 típuson lévővel.
A három fajta egy nyugati szórólapon.
Gyártás során egy apró módosításról tudok, mégpedig a csomagtartónál lévő fogantyúval kapcsolatban. Korai darabokon létezett külön fogantyú, mely a nyereg mögött közvetlen helyezkedett el, ezzel együtt ez volt a felfogatása is a csomagtartónak, később ez eltűnt, a csomagtartót "elöl" egy, hátul két csavar rögzítette, a hátsó két csavar között lett kialakítva egy "púp", melyen keresztül a motort meg lehet emelni, sajnos ez igen vágja az ember kezét. Hasonlóan a legelső képen látható motorhoz, ez is az 550-es alumínium kormányrögzítőjével.
A kis Pionyr igen népszerűvé vált a külföldi piacon is, 1958-ban a gyár kísérleti osztálya promóciós céllal pár 4 lóerős példányt is legyártott, mellyel elérték a 77 km/h-s végsebességet. A szóban forgó kísérleti példány 17 mm-es karburátorral rendelkezett, 2,9 kW-os csúcsteljesítményét percenkénti 8000-es fordulaton adta le.
A motor utóélete
Gyártotta az indiai leányvállalat, később Yezdi, 1967-ig Jawa Jet 50 A, az 1968-as függetlenedés után Yezdi Jet 60 B néven került forgalomba Indiában.
Csehszlovák prototípus Jawa Jet 50 Indiai gyártmány (Ideal Jawa India Ltd.) 1967-ig
Indiai gyártmány ez is 1968-tól, 60 köbcentis, a Jawa motorok különféle alkatrészeinek felhasználásával készült.A fentiek utódja a valószínűleg már indiai fejlesztésű Yezdi Colt 2005-ben, a Pionyr széria 50. évfordulójára a Jawa nevet részben birtokló Motoscoot a sok országban különféle fantázianeveken árusított kínai motorkerékpár alapjain egy Jawa 550-re emlékeztető, Retro motorral állt elő. Motorblokkja a manapság is igen elterjedt, több, mint 40 éves múltra visszatekintő Honda Licensz (?) motorblokk, négyütemű, egyhengeres 50 cm3-es.
Jawa "New pionyr" Technikai adatok
Motorblokk |
Motor |
Kétütemű, keresztöblítéses, résvezérelt
|
Hűtés |
Léghűtés |
Furat
|
Ø 38 mm |
Löket
|
44 mm |
Lökettérfogat
|
49,8 cm 3 |
Kompressziós viszony
|
6,6 : 1 |
Maximális teljesítmény
|
2,2 LE (1,6 kW)/5500 f/perc
|
Karburátor |
Jikov 2914 Hz
|
Gyújtás |
PAL belsőmágneses lendkerekű gyújtás
|
Világításrendszer |
6V 20 W |
Gyújtótekercs |
6 V |
Gyújtógyertya |
PAL 14–7R (PAL N7)
|
Előgyújtás |
1,6 – 1,9mm |
Megszakítóhézag |
0,4 mm |
Váltómű |
Váltó |
háromsebességes |
Tengelykapcsoló |
kétlamellás olajfürdős
|
Primeráttétel |
2,43 : 1 (14/34) |
Primerlánc |
ČZ – Favorit 3/8" x 3/8" – 44 szemes |
Szekunderáttétel |
4,23:1 (13/55) |
Szekunderlánc |
12,7×5,2 – 109+1 szemes |
Váltóáttétel |
1. sebesség
|
1 : 2,94 (24/14×24/14) |
2. sebesség |
1 : 1,716 (24/14×18/20) |
3. sebesség |
1 : 27,72 |
Váz és környezete
|
Váz |
zártszelvényből hegesztve készült
|
Első felfüggesztés
|
levegő csillapítású teleszkóp 90 mm-es rugóúttal
|
Hátsó felfüggesztés
|
lengővilla 50 mm-es rugóúttal, csillapítás nélkül
|
Fék elöl
|
dobfék, Ø 125 mm |
Fék hátul
|
dobfék, Ø 125 mm |
Üzemanyagtartály |
3,5 l (tartalék 0,5l) |
Keverék
|
1 : 25 |
Első ráf
|
Krómozott, lemezből préselt, 16" – 1,5 A X 2 |
Hátsó ráf
|
Krómozott, lemezből préselt, 16" – 1,5 A X 2 |
Gumi méret elöl
|
2,50×16"
|
Gumi méret hátul
| 2,75×16"
|
Méretek |
Tengelytáv |
1165 mm |
Teljes szélesség
|
560 mm |
Maximális magasság
|
935 mm |
Teljes hossz
|
1780 mm |
Kormány szélessége
|
720 mm |
Üres súly
|
58 kg
|
Teherbírás |
130 kg |
Egyéb adatok
|
Maximális sebesség
|
60 km/h |
Legnagyobb emelkedés
|
30 % |
Fogyasztás |
1.9l/100 km
|
Gyártási év
|
JAWA 550
|
1958 – 1963 |
Forrás http://www.jawa555.estranky.sk/ http://www.jawa-50.cz/ http://www.wikipedia.hu/
|
|
Naptár |
« Április 2024 » | H | K | Sze | Cs | P | Szo | V | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
|
Statisztika |
Online összesen: 1 Vendégek: 1 Felhasználók: 0 |
|
|