Jawa 50 Super M20
Korabeli KERMI fotó
A vágbesztercei gyár 1967-ben igazodva a magyar igényekhez, kifejlesztett egy, csak nekünk szállított robogó kivitelű motorkerékpárt, melynek elsődleges célja, hogy rendszám nélkül használható, egyszemélyes, 50 km/h-s végsebességet nem meghaladó segédmotorkerékpár legyen. Első körben "kaptunk" egy egyszemélyesre alakított, Jawa 555 csomagtartóval szerelt, hátsó lábtartó nélküli motorkerékpárt, de végül ezt a magyar hatóságok "könnyen visszaalakíthatósága" miatt nem fogadták el SMKP-ként, és mivel Csehszlovákiában a Jawa "nullapäť"-et ebben az évben felváltotta a Jawa 20, végül azt állították itthon szinte módosítás nélkül, rendszámköteles motorkerékpárként forgalomba, különleges színben M20 (M, mint Maďarská) néven. Ez a motor csak ebben az almazöld-világossárga színösszeállításban létezett, és az Ideal utódjaként a "Super" becenevet kapta. Lényeges változtatások az elődjéhez képest:
-megnövelt sűrítési arány (csökkentett égéstér)
-megnövelt teljesítmény
-megnövelt sűrítési arány (csökkentett égéstér)
-megnövelt teljesítmény
-módosított motorblokk öntvény, (a gyújtás oldali deknin elhelyezett alumínium-öntvény ablak segíti a gyújtás gyors beállítását, és a kuplung kiemelő mechanika segít, hogy kevesebb erőkifejtéssel lehessen "kuplungolni")
-módosított csatornák a hengerben
-első sebességi fokozat áttétele változott
-továbbfejlesztett, 17 mm-es Jikov karburátor
-első sebességi fokozat áttétele változott
-továbbfejlesztett, 17 mm-es Jikov karburátor
Legjobb tudomásom szerint ebből a típusból viszonylag kevés jutott el hozzánk, 1968-ban leállították felénk a Csehszlovák mopedek exportját egészen 1970-ig, a Babetták megjelenéséig.
Még egy KERMI fotó 1967-ből
Kétféle felirat, feltehetően a baloldali a korábbi.
Technikai adatok
Motor | |
Motor | Kétütemű, keresztöblítéses, résvezérelt |
Hűtés | Léghűtés |
Furat |
Ø 38 mm |
Löket |
44 mm |
Lökettérfogat |
49,8 cm 3 |
Sűrítési arány |
9,2 : 1 |
Maximális teljesítmény |
3,5 LE (2,6 kW)/6500 f/perc |
Keverék |
30 : 1 |
Karburátor | Jikov 2917 PSb (főfúvóka 68, alapjárati fúvóka 38) |
Gyújtás | PAL belsőmágneses lendkerekű gyújtás |
Világításrendszer | 6V-15/15W (elöl) 6V5W (szofita, hátul) |
Gyújtótekercs | 8V 02-9210.30 |
Gyújtógyertya | PAL 14–8R (PAL N8) zavarmentesítő ellenállással |
Előgyújtás | 1,6 – 1,9mm |
Megszakítóhézag | 0,4 mm |
Váltómű | |
Váltó | háromsebességes |
Tengelykapcsoló | kétlamellás olajfürdős |
Primeráttétel | 2,43 : 1 (14/34) |
Primerlánc | ČZ – Favorit 3/8" x 3/8" – 44 szemes |
Szekunderáttétel | 5:1 (11/55) 4,58:1 (12/55), 4,23:1 (13/55) |
Szekunderlánc | 12,7×5,2 – 109+1 szemes |
Váltóáttétel | |
1. sebesség |
1 : 2,94 (24/14×24/14) |
2. sebesség | 1 : 1,716 (24/14×18/20) |
3. sebesség | 1 : 27,72 |
Váz és környezete |
|
Váz | zártszelvényből hegesztve készült |
Első felfüggesztés |
levegő csillapítású teleszkóp 90 mm-es rugóúttal |
Hátsó felfüggesztés |
lengővilla 85 mm-es |
Fék elöl |
dobfék, Ø 125/20 mm |
Fék hátul |
dobfék, Ø 125/20 mm |
Üzemanyagtartály | 5,5 l (tartalék 0,75l) |
Keverék járatáskor |
1 : 25 |
Első ráf |
Krómozott, lemezből préselt, 1,5 A X 16" |
Hátsó ráf |
Krómozott, lemezből préselt, 1,5 A X 16" |
Első gumi |
2,75×16" |
Hátsó gumi |
2,75×16" |
Méretek | |
Tengelytáv | 1165 mm |
Teljes szélesség |
600 mm |
Maximális magasság |
930 mm |
Teljes hossz |
1780 mm |
Kormány szélessége |
720 mm |
Üres súly |
65 kg |
Teherbírás | 160 kg |
Egyéb adatok |
|
Maximális sebesség |
65 km/h |
Legnagyobb kapaszkodóképesség 80 kg terhelésnél |
25 % |
Fogyasztás | 2,3l/100 km 3,2l/100 km 2 személlyel |
Gyártási év |
|
JAWA Super M20 | 1967 – 1968 |