1966-ban a ZVL mérnökei Jawa 05-öt továbbgondolták, az újrarajzolt motorblokk sorozatgyártásának kezdetével áttértek az új 2X jelölési rendszerre.
Kép a szerelőszalagról
A motorkerékpár a blokkon kívül szinte semmiben nem különbözik idősebb testvérétől, pár apróságot eszközöltek csupán, itt gondolok például az üzemanyagtartályon lévő szellőző eltűnésére, és a szerszámos-rögzítőfülek módosítására. Ezek azonban valószínűleg az akkori gyári készlet elfogytával módosultak, nem az új típus megjelenésével.
A gyártást 1966-ban elkezdték, 1967-ben a 05 típust teljesen kifuttatták.
Szép motorral könnyű párt találni!
A gyártást 1966-ban elkezdték, 1967-ben a 05 típust teljesen kifuttatták.
Kép egy gyári prospektusból
Az új motorblokk gyújtása, főtengelye, kuplungja, primerhajtás mérete, áttétele és a váltóáttételek megegyeznek korábbi szériával, ami különbözik:
-hengeren lévő járatok módosultak, az új motorblokk 4/6500-as
-váltómű mérete hosszában megnövekedett, a megnövekedett teljesítmény következtében vastagabb fogaskerekek, a váltó kulisszán lévő bemetszések emiatt távolabb kerültek egymástól
-az új elsődleges váltótengely már három helyen van csapágyazva
-a módosított gyújtás-oldali dekniben egy 6202 csapágy kapott helyet, emiatt a kiemelő szerkezeten is változtatni kellett. A csapágy egy a középső (mellső) felfogatócsavar fölött elhelyezett járaton át a váltóműből kapja az olajzást. Nem megfelelő tömítőgyűrűk esetén ez a láncot is automatikusan keni. :)
-a gyújtás oldali deknin a kuplung-kiemelő erőkar fölött, a bowden végét takarandó eleinte világos szürke, később fekete takaró sapkát kapott ezért a faridomon egy félkörív alakú kivágás látható. Sajnos ez a műanyag sapka elég ritka, hamar eltört, vagy lerepült egy-egy rosszul sikerült indítás során.
-Valamivel előrébb haladva láthatjuk, hogy a gyújtás kapott egy kis szerelőablakocskát, eleinte alumínium öntvényből, később sárgahorganyzott acél lemez vette át ezt a szerepet. Ezzel gyerekjátékká téve a gyújtás bármikor-bárhol való könnyen szerelhetőségét.
-kuplung oldali deknin lévő olajbeöntő csavart is előre szerelték, így a faridom ennyiben módosult.
Négy fő módosítást ismerek, a képek alapján könnyű őket beazonosítani.
Második széria 1972-1974
Módosított lengővilla, új típusú kilométeróra
Módosított lengővilla, új típusú kilométeróra
Harmadik széria 1974-1975. Típusjelzése 220.100, a Babettákkal együtt ennél a típusnál is bevezették ezt a típus-jelölési rendszert. Módosított faridommal, láncvédővel és új típusú, lecsapott végű kipufogóval, melyet itthon a Mustangokról ismerhetünk. A felirat matrica a korábbi festett helyett, az alumínium díszcsíkok eltűntek, új színek kerültek bevezetésre.
Utolsó széria 1975-1982. A felirat újra festett, a minta más, zömmel fehér színű, "csíkos".
Az említett típust zömmel csak a csehszlovákiai piac számára gyártották (természetesen nem csak kék színben), magyar exportra almazöld-vajszínű "Super M20" néven 1967-68 között néhány ezer-tízezer darab került be hozzánk, német (NDK) exportra különleges kipufogó könyökkel szállították.
NDK export kipufogókönyök
Bevetésre készen!
Kis hengerűrtartalmú Jawákat szállítottak khaki színben honvédségi megrendelésre is, íme egy kép 1983-ból:
Bevetésre készen!
Forrás:
http://www.pionyr-jawa.wbs.cz/
http://www.ddrmoped.de
http://mopedmuseum.ru